Senaste numret
Teatern som kyrka
|
I det här dubbelnumret fördjupar vi oss i temat teater och tro, vad det finns för likheter mellan teatern och kyrkan, och för skillnader.
Vi inleder numret med att historikern och författaren Bo Eriksson visar på hur religionen och teatern har följts åt genom årtusendena, att de ibland har varit bundsförvanter och ibland fiender.
Sofia Rönnegård samtalar med Lotti Törnros om varför hon som skådespelare nu har valt att utbilda sig till präst och om vad som förenar dessa två yrken.
Hur kan kyrkan erbjuda alternativa scenrum för teater och vad kan dessa scenrum addera till publikupplevelsen? Sara Beer intervjuar Irma Schultz som leder verksamheten i Benhuset, Katarina församling, och Ludvig Lindelöf som driver Kulturkyrkan, Annedals församling.
Marie Starck har samlat Dritëro Kasapi, konstnärlig ledare för Riksteatern, Isabel Cruz-Liljegren, dramatiker och regissör samt Lena Sjöstrand, präst som arbetat med kyrkospel, för att under ett rundabordssamtal försöka ringa in hur religion och tro skildras på svenska teaterscener idag. Medan Birgitta Haglund träffat religionshistorikern David Thurfjell och teatervetaren Christina Svens, i ett rundabordssamtal om vad kyrkan och teatern kan fylla för behov i dagens samhälle.
Birgitta Haglund skriver även om projektet Point of You där man genom deltagarbaserad teater försöker stärka det demokratiska samtalet, få publiken att lyssna på varandra. Helena Hammarskiöld, initiativtagare och processledare samt regissörerna Tomas Rajnai och Jörgen Dahlqvist berättar om projektet och den forskning som är kopplad till det.
I Norge satsas det på att få fram nyskriven dramatik för scenen. Svante Aulis Löwenborg inviger oss i detta genom att samtala med Ingrid Werne
|
Foto: Ola Myrin, Historiska museet, SHM
Nilsen, dramaturg vid Det Norske Teatret, Idun Vik, konstnärlig ledare för Cornerstone och Camara Lundestad Joof, konstnärlig ledare för Dramatikkens Hus.
Natacha López har intervjuat Giles Foreman som driver egna skådespelarutbildningar i London och Paris. Foreman vill förvalta det kunskapsarv som de lärare han själv undervisats av har förmedlat, bland annat svenske Yat Malmgren som utvecklade YAT-tekniken.
Populistiska slovakiska kulturpolitiker har under det senaste året avskedat en lång rad kulturchefer. Lucia Cajchanova har besökt Bratislava för att ta tempen på teatern i Slovakien och undersöka vad som spelas på landets scener. Medan Christina Wahldén har varit i Australien och tagit del av några föreställningar. Bland det mest intressanta man kan se där är uppsättningar om urbefolkningens erfarenheter och olika migrantberättelser.
Numret pjäs är Communion av Lars Norén. Vi har den här gången intervjuat uppsättningens regissör Eva Dahlman, om hur hon tagit sig an denna pjäs där Norén utforskar den mänskliga gemenskapen, och ensamheten.
|






