Senaste numret

Teatern som kyrka

 

 

 

 

I det här dubbelnumret fördjupar vi oss i temat teater och tro, vad det finns för likheter mellan teatern och kyrkan, och för skillnader.

 

Vi inleder numret med att historikern och författaren Bo Eriksson visar på hur religionen och teatern har följts åt genom årtusendena, att de ibland har varit bundsförvanter och ibland fiender.

 

Sofia Rönnegård samtalar med Lotti Törnros om varför hon som skådespelare nu har valt att utbilda sig till präst och om vad som förenar dessa två yrken.

 

Hur kan kyrkan erbjuda alternativa scenrum för teater och vad kan dessa scenrum addera till publikupplevelsen? Sara Beer intervjuar Irma Schultz som leder verksamheten i Benhuset, Katarina församling, och Ludvig Lindelöf som driver Kulturkyrkan, Annedals församling.

 

Marie Starck har samlat Dritëro Kasapi, konstnärlig ledare för Riksteatern, Isabel Cruz-Liljegren, dramatiker och regissör samt Lena Sjöstrand, präst som arbetat med kyrkospel, för att under ett rundabordssamtal försöka ringa in hur religion och tro skildras på svenska teaterscener idag. Medan Birgitta Haglund träffat religionshistorikern David Thurfjell och teatervetaren Christina Svens, i ett rundabordssamtal om vad kyrkan och teatern kan fylla för behov i dagens samhälle.

 

Birgitta Haglund skriver även om projektet Point of You där man genom deltagarbaserad teater försöker stärka det demokratiska samtalet, få publiken att lyssna på varandra. Helena Hammarskiöld, initiativtagare och processledare samt regissörerna Tomas Rajnai och Jörgen Dahlqvist berättar om projektet och den forskning som är kopplad till det.

 

I Norge satsas det på att få fram nyskriven dramatik för scenen. Svante Aulis Löwenborg inviger oss i detta genom att samtala med Ingrid Werne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto: Ola Myrin, Historiska museet, SHM

 

 

 

 

Nilsen, dramaturg vid Det Norske Teatret, Idun Vik, konstnärlig ledare för Cornerstone och Camara Lundestad Joof, konstnärlig ledare för Dramatikkens Hus.

 

Natacha López har intervjuat Giles Foreman som driver egna skådespelarutbildningar i London och Paris. Foreman vill förvalta det kunskapsarv som de lärare han själv undervisats av har förmedlat, bland annat svenske Yat Malmgren som utvecklade YAT-tekniken.

 

Populistiska slovakiska kulturpolitiker har under det senaste året avskedat en lång rad kulturchefer. Lucia Cajchanova har besökt Bratislava för att ta tempen på teatern i Slovakien och undersöka vad som spelas på landets scener. Medan Christina Wahldén har varit i Australien och tagit del av några föreställningar. Bland det mest intressanta man kan se där är uppsättningar om urbefolkningens erfarenheter och olika migrantberättelser.

 

Numret pjäs är Communion av Lars Norén. Vi har den här gången intervjuat uppsättningens regissör Eva Dahlman, om hur hon tagit sig an denna pjäs där Norén utforskar den mänskliga gemenskapen, och ensamheten.

 

 

 

 

 

 

ANNONSER
ANNONSER
Stöd Teatertidningen!
Stöd Teatertidningen!
Här kan du swisha din gåva
Här kan du swisha din gåva
Löpande prenumeration

 

Det finns nu möjlighet att välja en löpande prenumeration, där kostnaden dras varje månad. Du betalar bara en krona första månaden, sedan tjugofem kronor per månad. Och du kan avsluta din prenumeration när du vill. Beställningen gör du via vårt prenumerationsformulär. Välj ”Löpande prenumeration” och sedan ”Återkommande kortbetalning”:

Nätverkstan Kulturtidskrifter (premium.se)

 

 

 

Scenpasset

Alla Riksteaterns medlemmar får rabatt på en ettårig prenumeration (fem nummer) av Teatertidningen. Erbjudandet gäller både papperstidningen och vår digitala utgåva.

Månadens citat

»Vi ser det i vår majoritetskultur som att vi uttrycker oss som individer, inte som kollektiv, men alla som tillhör majoriteten letar med ljus och lykta efter ett kollektiv som vi kan tillhöra.«

 

David Thurfjell

 

Folkoperan